torsdag 5 september 2013

Förberedelser för lappmosaik (English Paper Piecing)

Jag fick en fråga i ett mail:

"Hur gör du när du skär till tygbitarna så att de stämmer så fint med mallarna?"


En fördel med att jobba med material från Sue Daley´s Busyfingers är dessa:


Till alla hennes pappmallar (utom de allra minsta)
finns skärmallar i exakt storlek!
Dessutom med sömsmånen utmärkt,
så man kan se precis vilken del av tyget som
kommer att synas.
Perfekt om man vill mönsterpassa
på ett eller annat sätt.

Så här gör jag:

 Jag lägger 6-8 lager tyg på varandra på skärmattan
och renskär längs högerkanten med en vanlig linjal
(innan bilden).
Sedan lägger jag den aktuella skärmallen
längs med den renskurna kanten,
med den långa linjalen intill.
För mallen upp och ner längs kanten 
för att se att avståndet är det rätta hela vägen.
Så makar jag undan mallen lite
och skär längs linjalen.

 Så här!
Om jag behöver många bitar
fortsätter jag bara att skära fler remsor på samma sätt,
utan att behöva flytta på tygstyckena.
Smidigt!

 I nästa steg lägger jag mallen på ett remslager
och renskär högerkanten.

Sedan vrider jag remslagren
och kan fortsätta skära,
längs mallens överkant,
bit efter bit tills remsan tar slut.

 Här har jag en liten trevlig "hög".
Sådana gillar jag!

  Pappersmallarna säljs i förpackningar om
(oftast) 50 eller 100 st.
Pris i min webshop så småningom ca 50-70 kr.
Priset för en skärmall ligger på ca 40-60 kr.

Om du redan nu vet att du vill ha en speciell 
form och storlek på mallar, 
får du gärna komma med en (icke bindande) 
förhandsbeställning.
Det finns nämligen 119 olika former/storlekar,
så jag har ingen möjlighet att ta hem alla på en gång,
hur gärna jag än skulle vilja.

Troligen kommer jag att posta en beställning
runt den 20:e september,
när jag är tillbaka från USA.

USA, ja. Jag reser i natt men har inte ens börjat med packningen!
Jag har ju varit sjuk några dagar och knappt ens orkat sy.

Men en liten bit av packningen är klar,
handarbetet under resan!
(En av de viktigaste delarna).

  Men det ska du få läsa om imorgon,
när jag redan sitter på planet.

Ha det bra!

Åsa 

2 kommentarer:

  1. Trevlig resa! Tydlig instruktion! Men ibland skär du även "fussy cut" eller hur?
    Kram/ Ally-Marie

    SvaraRadera
  2. Önskar dig en trevlig resa over there ✈
    Roligt att du kommit igång med sömnad igen.
    Kram Cissi

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.