torsdag 25 juli 2013

Vår Shakerträdgård

Ni kanske vet hur det är?
Ju längre man skjuter upp något, 
desto svårare är det att ta tag i det.
 
Det kommer liksom så många
"om bara"
och "ska bara"
emellan...

Men nu är jag här!
 
Jag tänkte att ni ska få se
hur vår shakerträdgård ser ut
nu i slutet av juli.
 
Rakt upp och ner,
helt ostylat.
Det började faktiskt regna
just när jag gick ut med kameran!
Det första regnet på flera veckor.
Men idag skulle inget hålla mig tillbaka!
 
Först från utsidan.
Vår (hyrda) trädgård är på hela 1 hektar.
Därför ville jag gärna ha en mer koncentrerad yta
att odla på, både nyttoväxter och blommor.
Först tänkte vi ha rabatter längs med muren som omger trädgården,
men den är i så väldigt dåligt skick
att den kanske ska göras om eller tas bort.
Då återkom tanken på en Shakerträdgård,
som jag haft i många år.
Du kan följa hela förloppet om du klickar på etiketten
Trädgårdsland, här i vänstermarginalen.
 
Väldigt många arbetstimmar senare
står den på plats.
Jag älskar den!
 
 Här är fotot taget från grinden.
Inez är med, förstås!
Vi har 6 odlingslådor,
150 x 150 cm.
Längs vänstra sidan har vi svarta vinbär,
rabarber och en magnolia utanför bild.
På vänstra sidan ska vi plantera hallon, 
där finns nu bara en squash i hörnet.

Massor av täckbark har gått åt!

 Eftersom vi flyttade i våras
blev det ingen sådd och förodling gjord alls.
När trädgården väl var på plats,
köpte jag sådana plantor jag kunde hitta.
Här i första lådan växer vitkål, brysselkål
och broccoli.
 I en låda sådde jag diverse blomfröer hur som helst.
Ett misstag förstås!
När väl allt började gro
visste jag ju inte vad som var ogräs
och vad som var sått.
En ros finns här i röran, en tomat kom också!
Jag har vågat rensa allt eftersom
och nu återstår detta.
Speciellt.
 
 Men en vacker vallmo är ju aldrig fel!


Och dessa dubbla är underbara!
Jag fick fröer av Ann-Sofie ifjol.
Tack för det!

 De kommer också i korall.
Ljuvliga!
Jag ska förstås ta tillvara fröerna
och så dem mer organiserat 
nästa år.

 Jordgubbar är inte lika vackra som vallmo,
men väl värda sina två lådor.
De har glatt oss mycket under några veckor!
Snart dags att rensa ur och ordna till.

 I denna låda växer en squash, broccoli,
några ärter och bönor,
jättegod pak choi
(påminner oss om Singapore, där Mats är tillbaka just nu)
och faktiskt några morötter och rödbetor också.
Knökfullt!

 Blomman för dagen är en stor favorit!
Jag fick köpa plantor i år.
Jag köpte några luktärtor också,
men de har inte riktigt tagit sig.
Nästa år ska vi ha fler klängväxter runt staketet!
Bakom denna, på andra sidan om staketet,
växer salvian Caradona,
det var otroligt matchat när de båda blommade!

 Tre klätterrosor har vi nyss planterat 
längs kortsidan av staketet,
mittemot grinden.
Tänk när de nästa år
väller över staketet!
 
 New Dawn,
här är den allra första på väg att slå ut.

 Jag sådde Romansallat på försommaren.
Vi har ätit massor, ändå har den lyckats växa upp
till sallatsträd!
Men den smakar fortfarande bra.
 Broccolin frodas verkligen!

Detta är det första året vi odlar nyttoväxter,
förutom squash och jordgubbar.
Jag har lärt mig mycket inför kommande år,
vad jag ska satsa på och inte.

All kål och broccoli ska jag skippa,
det tar för mycket plats.
Men pak choi, rädisor, rödbetor och sallat
fungerar bra.
Ärtor och bönor ska jag sätta tidigare.
Morötter och jordgubbar förstås.

Det är roligt!

 En liten glimt av långa perennrabatten till sist.
Den gillar jag skarpt!
 
Ja, jag känner mig väldigt nöjd med mitt
trädgårderande i år.
Även om inte allt blir lyckat, 
så lär man sig av misstagen!
 
Åsa
 
Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad!

2 kommentarer:

  1. Det ser så fint ut. Och jag är glad att du delar med dej. Själv sitter jag i lägenhet numera och är lika glad för det. Men det är roligt att få följa din trädgård.
    Anette

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar trädgård!
    Kram Kesrtin

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.