torsdag 25 juli 2013

Nattligt besök

Mitt i natten vaknade jag av ett ljud
från terassen under vårt öppna sovrumsfönster.
Vildsvin?!
Det fanns spår av dem vid en av dammarna vid vårt hus
häromdagen.
 
Nej, det här var ett litet ljud
(någorlunda).
Någon eller något  flyttade omkring
den tomma matskålen i plåt,
som Inez brukar dricka vatten ur.
 
Jag trodde att det var en katt, 
men smög ner för att titta närmare.
 
I det svaga ljuset på terassen kunde jag se
att det var en igelkott!
Den var helt orädd.
Jag öppnade dörren för att kunna fotografera den:
 
 Den bara fortsatte med sitt puffande,
kors och tvärs över terassen.

Jag trodde att den skulle ge upp när skålen hamnade här,
men kotten lyckades puffa ut den därifrån också.

Jag ställde ut en skål med nytt vatten
och lite kattgodis som jag råkade ha hemma.
 
I ungefär en halvtimme lekte kotten vidare, 
tills skålen fastnade i häcken.
Det tog ytterligare en timme innan jag lyckades somna om.
 
I morse var kattgodiset borta.
 
Hur ska jag göra nu?
Jag vill nog inte lyssna till skålflyttandet en natt till.
Jag fyller en inte fullt lika flyttbar skål med vatten
och lägger ut mer kattgodis.
Kanske en skål med mannagrynsgröt också, 
det ska de visst tycka om, kottarna.
 
Jag tycker om dem!
 
Inez, vår mops, sov hela tiden.
Lika bra det!
 
Åsa
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.