lördag 27 juli 2013

Loppisfynd

Den sista helgen varje månad
är loppisarna öppna i Svalöv.
Så även denna helg.
 
När jag berättade för min mamma att jag skulle dit
frågade hon:
"Vad behöver du?"
Du fråga! Särskilt för att komma från min mamma,
som gärna springer på loppisar och handlar
det hon inte behöver.
Man handlar det man plötsligt upptäcker att man vill ha!
 
Men den här gången hade vi faktiskt pratat om
att vi behövde tillbringare.

 Två i Rosa Ljung-keramik
och en i glas
fick det bli.

 En fin mortel hittade jag också.
Mats har pratat länge om att han vill ha en,
men har inte hittat någon han ville köpa.
Kanske kan denna bli en tröst för förlusten
av hans favoritglas,
som jag slog sönder när jag gjorde sylt...
Förlåt!
 
Vet du vad detta är?
Jag såg den redan förra månaden
och ångrade att jag inte köpt den.
Men den fanns kvar!
Svar kommer längre ner.
 Träskrin tycker jag om.
Alltid ska jag väl hitta något att ha i det?

 Pocketböcker är bra att ha på lager!
En fin, norsk, rosa emaljskål
kan nog också passa någonstans.

 Vita, mönstrade blomkurkor är fina.
Jag tycker mycket om en sort från Rörstrand,
men den är alltid så dyr.
Den här, från Arabia, är nästan lika fin
och dessutom på rea!
Kruskavel hade vi ingen innan.
Vi brukar göra frökex
och jag tänkte att vi kan testa hur de blir
om man kruskavlar dem allra sist.

 Ett miniväxthus blir bra till våren!

 I salen kommer denna att passa fint
till ljung-gardinerna.
 
 Två dockor,
en gammal och en riktigt gammal!
Köpta på olika loppisar på olika orter,
med några veckors mellanrum.
Men båda är blårutiga!
Det tänkte jag inte på förrän jag la upp dem för bilden.

Den vänstra är SÅ charmig!
Med nästan bortnött ansikte, stoppad med halm.
Någon har lagt ner så mycket möda
med att forma fötterna,
som har flera sömmar.
Sönderälskad!

 Den högra lilla pojken är stämplad
Rosebud,
från England.
 
Plastgrejen då?
En flaskhållare!
Att sätta dressingflaskan upp och ner i,
när den nästan är slut.
Den har en tyngd i botten
så att den står stadigt.
Ibland kan man köpa saker 
bara för att de är praktiska,
utan att vara vackra!
 
Det var dagens fynd.
Nu måste jag svalka mig, 
min laptop blir så vansinnigt varm
i knät!
Jag får överväga att sitta vid ett bord och blogga.
 
Nu ska jag leta rätt på batteriladdaren till storkameran.
Den ligger nog på ett smart ställe!
Tur att jag har lillkameran också.
 
Ha det!
 
Åsa
 

1 kommentar:

  1. Du får göra som jag och ha en bok under datorn!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.