måndag 29 juli 2013

Lavendelhäcken

"Snålheten bedrar visheten"
brukar det heta
och visst är det så ibland.
 
Jag tyckte att jag var smart
och köpte lavendel billigt på ICA Maxi.
 
Men fastän jag köpte alla plantor samtidigt,
så visade det sig vara
två olika sorter.
 
 Vi trodde först att plantorna närmast häcken
blev mindre för att de fick mindre sol,
eller att häcken tog mer av vattnet.
Men så var det inte.
Det är två helt olika sorter,
som inte heller blommar samtidigt.

Inte särskilt snyggt.
Men det doftar gott!

 Den högväxta sorten ser ut så här nu,
har knappt börjat blomma.

 Den lågväxande har blommat i två veckor.
 
En av våra gäster föreslog att vi skulle flytta om,
så att de olika sorterna växlas,
varannan.
Det ska jag prova.
Så snart de har blommat över ska jag plantera om dem.
 
Det kanske kan bli riktigt bra?
En häck som blommar länge?
Värt ett försök!
 
Jag ska också ta sticklingar av den låga sorten,
så att jag har ett alternativ.
 
Och man kan ju se det från andra sidan:
Skulle jag ha köpt plantor till fullpris från en plantskola,
hade det inte blivit någon
lavendelhäck alls denna sommar.
 
Vi får ta det som det är.
Doften är ljuvlig!
 
 
Ha det!
 
Åsa
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.