tisdag 30 juli 2013

Att sticka Mysteriesjalar

"Vad hjärtat är fullt av, det talar munnen"
 
Och nu är mitt hjärta fullt av stickningar!
Det började förra sommaren.
Jag återupptäckte hur roligt och rogivande det är att sticka.
 
I början av  90-talet hade jag en garnbutik i Härnösand,
Mamsell.
Då stickade jag förstås massor,
mest tröjor och koftor,
gärna med flera färger,
som modet var då.
Eller flätor.
 
Men stickandet har utvecklats mycket sedan dess,
och förra sommaren upptäckte jag hur roligt det var
med spetsstickning.
 
Det första jag stickade var denna:
 Den hette
och var ett "mysterium" på Ravelry.
 
Det innebar att man anmälde sig för att vara med, 
fick information om vilken garntyp man behövde och hur mycket,
och uppgifter för att sticka en provlapp
för att se vilka stickor just jag behövde använda.
 
Sedan väntade man på datumet då första ledtråden släpptes.
Den dagen kollade jag mailen många gånger,
och då beskrivningen kom
började jag sticka direkt.
 
Det fanns online-forum där man kunde följa andras framsteg,
med eller utan bilder,
stickare från hela världen
som precis samtidigt stickade samma sjal.
 
Det var jätteroligt och jag var fast!
Jag deltog i flera mysterier till under sommaren och hösten
och nu är jag igång igen.
 
Just nu stickar jag på Mayan Garden 
Denna bild är från slutet av den andra ledtråden,
jag är snart klar med den tredje.
Ganska svår, en rolig utmaning!
Garnet heter Cascade Yarns Heritage Silk.
 
Jag håller också på med  Analucia Shawl
Den stickar jag i ett betydligt grövre ullgarn,
som också det innehåller silke också.
Den är inte lika krånglig
och jag håller på med 5:e ledtråden nu.
 
Men jag nöjer mig inte med dessa två mysterier!
Den 3:e augusti börjar White Snows of Winter 
som blir en ny utmaning.
 
Blir du lite sugen, men vill börja med något enklare?
Kanske på svenska?
Den 9:e augusti startar
där mönstret finns på både svenska och engelska.
 
Den ska jag sticka i dessa garner.
Det vore roligt om några av er ville haka på!
Fråga gärna, om du vill veta mer!
 
Men så den stora frågan:
Vad gör jag AV alla sjalar?
 
Ja, några har jag gett bort,
några använder jag regelbundet
och andra kan jag tänka mig att sälja.
Men det är skapandet som är det roligaste!
 
Den senaste veckan har jag varje dag 
satt mig i soffan eller solsängen kl 13.00
för att lyssna på Sommar i P1 och sticka.
Mysigt, tycker både jag och Inez:
 
 Jo, det är lite bökigt när hon vill ligga på min arm!
 
Idag har vi lyssnat till Malik Bendjelloul
och det var roligt och intressant.
Klicka på länken ovan,
och spola till 1:24:48
så får du höra hans slutord
som passar SÅ bra just här!
 
Imorgon ska jag visa några av mina favorittillbehör
för stickning.
 
Dela gärna detta inlägg,
om du känner fler som skulle vara intresserade!
 
Åsa

2 kommentarer:

  1. Så fina dina sjalar blir.
    Kram
    Lotta

    SvaraRadera
  2. Har aldrig varit med på någon myseteriestickning tidigare, men nu trillade jag dit! Mönster köpt och garn beställt. Jisses vad svårt att bestämma färg när man inte riktigt vet vad det ska bli! Nu återstår bara att se om jag ror det i hamn eller om det blir ett ufo... Kramar Ullis

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.