fredag 5 april 2013

Vårt kök, matlagningsdelen

Idag vill jag visa en stor del av vårt kök!
 
 Vi kommer in från farstun och tittar till höger.
Här har det inte gjorts så mycket sedan innan renoveringen 
Diskbänken är helt ny, vi älskar den!
Spisen är ny och har fått en ny plats, med fläkt.
Bänken invid kylskåpet är också ny, i oljad ek.
Köksluckorna har fräschats upp.
 
 Den blå pallen har följt oss i 11 hem!
Den blå färgen fick den redan i andra hemmet.
Det är en replika av en Shaker-pall
och en stor favorit hos oss.
Här behövs det gardiner!
Det blir väldigt varmt när solen ligger på 
hela förmiddagen.
Lite svalare kanske det blir när löven kommit
på träden i allén utanför.
Ljust och fräscht! ;-)

 Utsikt över muren kring trädgården.

 
De vita burkarna köpte jag för många år sedan på
Biskopsgården utanför Uppsala.
En favoritbutik,
där vi en gång köpte ett helt salongs-möblemang
ett par dagar före julafton!
De flesta möblerna har vi kvar,
några står i salen.

 Emaljbyttan från en loppis
och även maskindiskpulver kan väl få en fin burk!

 Kuriosa: Dessa sticklingar av Stjärnpelargon
fick jag i somras,
men planterade dem först igår!
Knäppt, jag vet,
men jag lyckades faktiskt hålla dem vid liv 
hela vintern!

 I ett hörn av diskbänken står vår
Det är en form av kompostering
som vi tycker fungerar bra.

 Spishörnan, perfekt att vi redan hade 
en kaffebryggare i rostfritt!
Vattenkokaren också, men den har snart
gjort sitt.

 Olivolja i fyrkantig flaska,
rapsolja i en rund.
Personligt kakel!

Ta en titt till här,
ser du något särskilt?
 
Titta utanför!
Två NYA mullvadshögar!
Vi som grävde bort alla igår!
Och just där ska vår 
 
Jag skrev igår att jag skulle diska porslinet jag köpt,
det gjorde jag inte.
Men Mats gjorde det!


Enkelt, stilrent, vackert!
Passar dessutom fint till de muggar 
vi har sedan innan.
 Assietterna är anonyma,
hör inte ihop med tekopparna egentligen,

 men de passar bra ihop ändå.

Kopparna kommer från Lidköping.
Det är roligt med loppis och Second Hand!
 
Resten av köket får ni se en annan dag!
 
Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.