torsdag 25 april 2013

Trädgårdslandet, dag 4

Idag har det varit mycket sol 
och jag har passat på att jobba i trädgården.
 
Det var dags att flytta de sista perennerna
från den gamla trädgården.
Och jag behövde plantera dem direkt,
har inga krukor kvar.
 
Trädgården till det hus vi hyr är på en hektar.
Här finns inga rabatter alls,
förutom stockrosorna 
vid husets långsida
finns det  bara en krusbärsbuske och
en röda vinbär.
 
Allt annat är en park
med mycket gräs
och flera intressanta träd.
Mer om det när de börjar grönska.
 
Kanske dyker det upp någonting längs muren,
men det är inga "organiserade" rabatter.
Muren ska fixas till under sommaren,
så vi bör inte plantera intill den.
 
Vi har valt att plantera våra perenner
i rabatter utanför trädgårdslandet.
Vi samlar alltså alla växter
som behöver pysslas om 
i den del av trädgården som ligger nära huset. 

 Mats grävde rabatten längs kortsidan häromdagen,
jag grävde långsidans rabatt idag.
Det tar lång tid då man vill behålla så mycket jord
som möjligt från gräsmattan man tar bort,
och samtidigt vill värna om maskarna!

Som ni ser har vi inte satt upp staketet ännu,
det kommer så småningom.

 Det är ju tråkigt att visa nästan tomma rabatter,
men här är rosor och kantnepeta placerade.
I den andra rabatten finns till att börja med
stjärnflockor, astillbe och en alunrot.

Julrosen är ju mera tacksam att fotografera!
Den köpte jag på Sofiero ifjol,
efter Hannu´s utställning där.

Jag längtar tills jag kan visa sommarbilder
på de nya rabatterna!
 
 När vi jobbat klart för dagen
tog vi en liten promenad runt dammen
för att njuta av vitsippor och scilla.
Gräsanden har nu lärt sig 
att vår lilla mops inte utgör något hot alls
och simmar lugnt vidare.

Lilla Inez har varit med mig hela dagen.
Hon har bökat runt,
kommit och gosat och gjort några ruscher.
När det kommer en bil genom allén
rusar hon iväg mot muren,
springer längs den och skäller.
Som om någon skulle bli rädd
för hennes bjäbbande,
som inte ens överröstar motorljudet.
Det har väl kommit 5 bilar totalt idag,
så det är inget större problem.
Och trött blir hon!
Nu sover hon djupt under min fotpall.
 
Men hur var det nu,
skulle jag inte sy idag?
Jo, jag klarade av städningen igår,
men vädret ska visst bli sämre imorgon,
så jag passar på att sy då istället.
Vi får väl se!
 
Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.