torsdag 18 april 2013

Trädgårdslandet, dag 1

Som jag har skrivit om tidigare
vill jag ha ett rejält trädgårdsland
i vår trädgård.
 
Nu har vi tagit första steget mot
ett förverkligande av planerna.
 
Vi har flyttat hit de 4 odlingslådor
vi hade i förra trädgården.
Vi ska komplettera med två till senare.
 
Denna gång gjorde vi något drastiskt,
enkelt, och som jag hoppas,
smart!
Vi la lådorna upp och ner!
 
 
Ifjol var det bökigt när vi ville ha nät över jordgubbarna
och odlingsväv över grönsakerna.
Nu tänkte vi att vi kan utnyttja pinnarna för att få höjd på väven.
Smart eller dumt?
Det får nog tiden utvisa!
 
Vi slapp åtminstone gräva 32 gropar 
att sticka ner pinnarna i!
Det gjorde jag ifjol,
men i skapligt lättgrävd jord.
Att göra det i gräsmattan lockar inte!
 
Vi lade en markduk som underlag
och hoppas att det ska fungera bra.
 
Den låda vi ska odla morötter och rädisor i,
kommer att få dubbel ram.
 
Värsta jobbet var att köra hit jorden
som varit i lådorna innan.
8 fulla skottkärror till varje låda!
Vår dotter Linnea var hemma och kunde hjälpa till,
det var skönt!
Vi har ännu inte fått alla krafter tillbaka
efter influensan.
 
Jordgubbslådan,borterst i bild,
lyckades vi fylla först,
så att vi kunde flytta jordgubbsplantorna.
Vi hoppas på god skörd!
 
Det ska vi nog få,
under hösten och vintern har vi
odlat jord!
Som jag skrev om när jag visade
har vi en Bokashi.
 
 
Jag får ta och berätta mer om den i ett 
eget inlägg, tills dess kan du läsa om det
här 
 
De rester som kom från vårt kök under hösten
är nu jättefin jord att odla i!
 
Arbetet fortsätter,
nästa mål är att så sallat och plantera
mina kryddväxter igen.
Men först ska en massa mer jord flyttas!
 
Åsa
 
 

3 kommentarer:

  1. Här satt jag och skrev ett långt meddelande så försvann allt när jag tryckte på förhandsgransksa. Suck! Hej i alla fall. Jag är en total, men vetgirig, nybörjare som husägare. Jag undrar varför du ska dubbel ram till morötterna? Sen undrar jag om man behöver ha något som dränerar i odlingslådan innan man har i jorden? Typ grov singel eller lecakulor. Hittade faktiskt hit genom vårt gemensamma intresse för sömnad men kvar blir jag pga ditt trevliga koncept med blandad trevlig läsning. /Petra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Petra! Kul att du hittat hit, och att du gillar det! Jag vill ha dubbel ram till morötter och rädisor, så att de får plats att växa sig riktigt stora! Det var missvisande att jag kallade mina lådor för lådor, det är bara ramar, som jag lagt på gräset. Alltså räknar jag inte med att det behövs någon dränering. Ett av de första åren vi bodde i hus, odlade jag i balkonglådor. Jag gjorde inga hål i dem och det var en regnig sommar. Allt dränktes! Så dränering är bra, i en eller annan form!

      Radera
    2. Aha du menar dubbel på höjden. Jag trodde du menade att ramen skulle bli dubbelt så tjock. Då förstår jag. Markduken släpper igenom vattnet då förstår jag. Haha det blir ett äventyr det här med hus och stor trädgård. Så mycket man får lära sig som inte man inte tänker på när man bor i lgh. /Petra

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.