måndag 8 april 2013

Stockrosor

Längs långsidorna på vårt hus
växer det stockrosor.
Nej, jag har ingen bild på dem, men så här såg huset ut från 
trädgården den 7 juni ifjol. 

 Igår, söndag, planterade jag äntligen mina penséer.
Sedan ville jag göra något mer, 
trots att vädret inte var något vidare.
Men sidan mot allén låg i lä.

 Jag rensade rabatten där lite,
tog fram alla stockrosorna
och förberedde för att kunna kantskära
en annan dag.

 En enda liten luktviol växte också där,
den fick förstås vara kvar,
även om jag faktiskt aldrig
lyckas känna doften!

 Lagom när jag kommit till andra änden
av rabatten,
började det regna.
 Då gick jag in, 
SÅ roligt var det inte!
Men jag hittade detta tecken
på att en av mina företrädare
varit väldigt intensiv i sitt grävande!
Jag hann in innan vädret blev värre!
Som tur var blev det inte långvarigt,
och det var inte många mm som kom.
I och för sig behöver vi regn,
MEN jag upptäckte senare på kvällen
att min mobil saknades!
Den hade ramlat ur fickan när jag rensade
och låg ute, till hälften dold under en renshög.
 
Jag fick ringa till den för att hitta den
och den fungerade!
För säkerhets skull la jag den i grötris
några timmar, 
det ska visst dra ur eventuell fukt.
 
Nu skiner solen, men det är kallt.
Jag ska gå ut och frakta bort renshögarna.
Nu hoppas jag bara klara mig från influensan, 
det har jag inte tid med!
 
Ha det!
 
Åsa

1 kommentar:

  1. Hej och tack för din snälla kommentar.
    Pilen sätter inte rotskott, så det är inga rotproblem med häcken. Det finns lite häckbilder under kategorin 'trädgård' ex. detta: http://nal-o-trad.blogspot.se/2013/03/mars-manads-vaxter-fran-hack-till-korg.html jag flätar mest in grenarna i häcken. så det enda jag klipper av är de som stretar ut efter flätning. Tror att du fattar vad jag menar om du ser på inlägget.
    ha det fint!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.