söndag 28 april 2013

En blivande lavendelhäck

På ICA Maxi i Löddeköpinge
sålde de häromdagen kryddväxter för 20 kr styck.
Jag köpte en lavendel,
bara för att ha i köket och njuta av.

Natten efter slog det mig:
Jag kan köpa fler och göra en lavendelhäck!
 
.
I vår förra trädgård fanns det en lavendelhäck
redan när vi flyttade in.
Jag älskade den!
I början av sommaren kunde man ta ett kliv över den
och doften spred sig genast.
Sedan växte den sig så bred
att man inte kunde kliva över den längre.
Men man kunde placera sin solsäng strax intill
och njuta av doften och skönheten.
Om man nu inte var rädd för bin,
vilket jag inte är. 
 Underbart!
Bilden ovan är en av många jag delade på Facebook
under sommaren 2012.

 Tänkt och gjort!
När jag skjutsade Mats till Sturup i fredags
stannade jag på hemvägen
och köpte 20 lavendel till.

Vår uteplats ska inte stensättas
förrän i slutet av maj,
så jag får hålla dem vid liv i krukor tills dess.

Visst kom de i charmiga lådor!

I lördags passerade jag igen
och kunde inte motstå att svänga in.
Den gången blev det timjan, rosmarin
och andra örter
till ett annat projekt.
Mer om det en annan dag!

Tänk, om 2 månader
kan jag njuta av en blommande
lavendelhäck igen!

Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.