tisdag 2 april 2013

Den stora växtflytten, början

Sällan har jag visat så fula bilder 
som dem ni ska få se idag!
 
I oktober ifjol visste vi att vi skulle flytta in i "stora huset".
Vi hade bott i trädgårdsmästarebostaden sedan i februari,
och köpt massor av växter till den trädgården, 
där skulle vi ju bo läääänge!
 
Vi visste inte när flytten skulle kunna bli av,
och inte heller vem som skulle ta över vår bostad.

Alltså grävde jag upp de allra flesta av våra perenner,
placerade dem i krukor tillfälligt, som jag trodde,
för att flytta över dem till nya trädgården redan under hösten.
 
Men sedan blev det ändrade planer.
Det bestämdes att arbeten med grävare
behövde göras i den stora trädgården under hösten
och vi kunde inte plantera våra blommor.
 
Jag ställde allihopa på vår uteplats
och täckte över med en massa löv.
 
Sedan kom vintern,
den som liksom fortfarande fortsätter!

Vi har ju flyttat
och nu ska de nya människorna
flytta in i trädgårdsmästarebostaden.
 
Idag gav jag mig på att flytta alla krukorna.
Det var lättare sagt än gjort!
I kanterna hade lövhögen töat
och det gick lätt att ta loss krukorna.
Men mitten av högen var en enda stor klump
av frusna löv!
 
Till slut lyckades det.
Lass efter lass med djupfrysta krukor
forslades över i skottkärran.
Det är ju fortfarande tjäle i marken
så jag placerade dem på det som i maj
ska bli vår uteplats.
Tills dess ska väl ändå våren vara här!
 

Gaveln av vårt hus, med biblioteket till vänster,
syrummet till höger (där jag mixtrat med gardinen),
sovrummet uppe till vänster och klädvårdsrummet till höger.
Rhododendron i höger framkant.
 
Här fanns en stensatt uteplats tidigare,
men man var i akut behov av den sortens sten
i en annan trädgård på ägorna,
och ska istället anlägga en ny plats här i maj.
Det blir nog bra.
 Och det är väl en OK plats för perennerna 
att mellanlanda (igen) på.
 
 En sorglig syn, eller hur?
Undrar hur många som överlever 
den omilda behandlingen?

I en del krukor spirar det bleka skott redan,
och jag blev lite orolig innan jag insåg
att det bara var vintergäck.
Den "riktiga" växten sover fortfarande.
Men vad är vad?!
Alunrot kan jag se, hostor i några krukor,
och taklök.
Men resten? 
 
När jag satte dem i krukorna var de ju fortfarande gröna
och jag trodde att de skulle planteras direkt,
nemas problemas.
Men nu...
Några få krukor har namnskyltar.
Annars får jag väl vänta till de
(förhoppningsvis)
börjar spira igen!
 
Det går ju ändå, som sagt,
inte att gräva nu.
 
En hel del rosor och perenner
är kvar i den andra trädgården.
Men jag har fått löfte att vänta med att flytta dem
tills jag kan plantera om dem direkt.
Skönt!
 
Nu har åtminstone min trädgårdssäsong
börjat så smått,
och det känns roligt!
Nagelborsten är framplockad!
 
Idag hade vi strålande sol och 8 grader.
Det var  t o m lite besvärligt att fika ute,
bin surrade runt oss
och var väldigt intresserade av vårt te. 
 
 Jag avslutar med en bild från 3 april ifjol.
Längtan!

Åsa

3 kommentarer:

  1. Bra jobbat Åsa! När du är klar kommer du att ha en underbar trädgård! Växter är ganska tåliga, de har säkert överlevt behandlingen.
    Ally-Marie

    SvaraRadera
  2. Alunroten ser ju i alla fall ut att leva! tror nog att det blir vår i Skåne till slut i alla fall! Synd bara på allt tidigare slit att planera rabatterna!

    SvaraRadera
  3. Så där ser mina krukor ut på balkongen. Det är pelargoner som nog får åka i soptunnan när det blir dags att ta balkongen i besittning på riktigt. Gräslöken har klarat vintern och nya gröna blad sticker upp bland de gamla bruna :-)
    Kram

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.