söndag 28 april 2013

Annorlunda kryddlåda och rufsiga påskliljor

Jag har jobbat i trädgården i 7 timmar idag,
och ändå har jag inte så mycket att visa upp!
 
Men jag har åtminstone gjort mitt nya 
örtprojekt:
 
Lådan köpte jag på loppis i lördags, 
den kommer från Clas Ohlsson.
Men vad ska den vara till egentligen?
Den är gjord av typ galvad plåt
och har 11 djupa fack.
Mellanväggarna i de övre 3 facken är täta,
men i de andra är de perforerade.
Botten är också perforerad.
Alltså perfekt för kryddor, tänkte jag!
 
Vi har långt från köket till trädgårdslandet
och har pratat om att ha några kryddor på terrassen.
 
 Så här ser den ut från ovan.
Från övre hörnet:
Salvia
Två tomma fack, väntar på Basilika
(det är för kallt för den ännu)
Rosmarin
Någon mynta
Citronmeliss
Pepparmynta
Lavendel
Silver Queen timjan
Oregano
Timjan.
Alla köpta för 20 kr styck,
utom myntan som jag hade innan.
 De senaste 15 åren har jag sytt många lapptäcken
och har då fått lära mig devisen:
"Gör om, gör rätt".
Det har jag gjort idag.
Alltså inte sytt lapptäcken,
utan gjort om den senaste rabatten.

Den är nu 80 cm bred
och det är betydligt lättare
att plantera snyggt i den.
De krukor som skymtar
innehåller kantnepeta,
som är så pytteliten ännu
att jag väntar med att plantera dem.

Detta ska bli vår uteplats.
Idag har jag klippt ner en kaprifol
som växt hejdlöst i rabatten invid väggen
i minst två år.
Jag älskar att rensa!
När jag ändå var igång
rensade jag bort gräs och ogräs 
från uteplatsen också.
Hälften är klart nu.
I väntan på stensatt uteplats
kan vi nu låtsas att vi har en strand!

 Enstaka påskliljor finns över hela vår tomt
och alla är rufsiga!

 Visst är de charmiga!

 Det här var den minst rufsiga jag hittade!

Trädgårdslandet fortsätter att växa fram,
här fotat från mitt dressingroom.
 
Imorgon har jag gett mig själv utegångsförbud!
Jag har så mycket jag måste göra här inne,
och om jag går ut så fastnar jag där.
Det är ju så roligt att trädgårdera!
 
Åsa

1 kommentar:

  1. Hej!
    Vilken trevlig blogg du har! Det ser spännande ut, ditt trädgårdsprojekt.
    Jag odlar också i lådor. Har bara positiv erfarenhet.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.