lördag 9 februari 2013

Trädgårdsplanering

Om två månader är jag förhoppningsvis
i full gång med att arbeta 
i vår nya trädgård!
 
Det blir lite bökigt nu, 
när flytten ska ske i slutet av mars, 
ungefär samtidigt som 
trädgårdssäsongen börjar...
 Jag får väl jobba ute
när det är fint väder,
och inne när det regnar.
 
I år ska jag satsa på ett riktigt trädgårdsland!
Gärna i den här stilen:
 


Men hur ska jag komma dit från detta:

 Här har vi mätt upp trädgårdslandet
i den nya trädgården.
Mats står i ena hörnet och jag i det andra.
Perfekt syssla en snöig helg i februari!

 Här under finns de flesta växter vi redan har!
De bor i krukor under löv och snö sedan i höstas.
Vi trodde då att vi skulle kunna plantera redan då, 
men det skulle göras arbeten på tomten, 
så de bad oss vänta.

 I mitt planerande utgår jag ifrån den här boken.
Jag köpte den för många år sedan
och har drömt om att kunna omsätta det
i verkligheten.
Nu tar jag chansen!
Boken är slut på förlaget, 
men det finns visst ett ex här 
 
 Här är grundstrukturen i trädgården.
4 inramade odlingsbäddar, 
trägångar emellan
och tegelgångar runt om.
Spjälstaket med rabatter innanför och utanför.

Jag vill använda de plantramar jag gjorde
förra sommaren, 
och kommer att ha 6 sådana kvadratiska
istället för 4 rektangulära.

Så här ungefär!
Staketet runt omkring
kommer att vara 6 x 8 meter, 
alltså 48 kvadratmeter trädgårdsland.
Det blir nog bra!
Givetvis kommer vi att ha många rabatter
utanför trädgårdslandet,
trädgården är på totalt 1 hektar...

  I boken har man planerat rutorna så här.
Jag tänker mig så här:
1. Jordgubbar
2. Kryddland
3. Ärtor, bönor, ringblommor
4. Grönkål, squash, broccoli
5: Morot, sallat, rödbetor
6. Sommarblommor till snitt.

Rabatterna runt staketet
har jag inte "hunnit fylla" ännu.
Men rabarber och flera bärbuskar står på tur.
 
Om du hälsar på hos mig i sommar
kanske du möts av följande syn:
 
 Men då får jag nog gå ner 
några kilo till först!


Åsa
Lämna gärna en hälsning,
det gör mig glad!

4 kommentarer:

  1. Det här blir spännande att följa. Jag lägger till dej i min lista så jag kan följa ordentligt. Lycka till Åsa.

    SvaraRadera
  2. Jag följer båda dina bloggar och de är så trevliga att läsa och se vad ni gör. Om två månader när ni börjar med trädgården har vi antagligen snö kvar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Ann-Marie! Jo, jag är ju från Härnösand från början, så jag vet vad sena vårar innebär. Jag saknar dem inte!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.