fredag 8 februari 2013

Överdrag till Kleenex, tutorial

 En av de dagar då jag längtade som allra mest
att få flytta in i vårt nya hus, 
ville jag ha ett litet syprojekt
som kändes som om det förberedde flytten.
Knepigt, kanske, men roligt.

Jag ville göra överdrag till de Kleenex-askar
som ska finnas i våra välförberedda gästrum.



Så här gjorde jag:


Först skar jag till Vliseline i rätt storlekar,
aningens mindre än de mått jag visar för tyget nedan.
Jag tog de sorters Vliseline jag hade hemma,
resultatet blir bäst om det är stadigt men inte pappersaktigt.
 
Tyget skar jag i måtten:
Locket: 10 x 5½" (inch)
Långsidor: 10 x 4"
Kortsidor: 5½ x 4".
Skär 2 av varje,
utom av vlieselinet till locket
där det räcker med ett.


 Pressa fast vlieselinet på alla delar, 
utom ena locket som ska vara utan.


Ta lockdelen med vlieseline, 
rita ett kryss från hörn till hörn
(tygets hörn).
På så sätt blir det lättare att placera öppningen
precis i mitten.

Jag hade ett gammalt Kleenex-fodral 
som jag kunde använda som mall till hålet, 
har du en ny, oöppnad förpackning
kan du använda den del du river bort för att öppna den.



Lägg ihop de två lockdelarna, räta mot räta.
Fäst med några nålar i kanterna.


Sy en söm med små stygn runt ovalen, 
på strecket.


 Klipp bort rundeln i mitten
och klipp små hack i "hörnen".


Vänd ut det enkla tyget genom öppningen,
så att det istället kommer aviga mot aviga.


 Fingerpressa så att det ser fint ut på rätsidan
(den delen med vlieselinet)


Fäst med nålar igen...
 

 ... och sy en söm alldeles intill kanten.


 Sy också en söm runtom lockets kant,
med sömsmånen MINDRE än 1/4".


Sy nu ihop alla sidorna till en rektangel, 
men lämna ½" upptill i varje söm.
Här använde jag faktiskt en lite bredare sömsmån ( ca 7mm),
storleken blev bättre då.

 Markera med en prick i alla hörn på lockets rätsida, 
½" från kanten.

 Sy fast sidorna med locket, runt om.
Se till att det stämmer i hörnorna.
Här lyckades jag visst inte få någon användbar bild.
 

Så här ska det se ut när du sytt.


Renklipp hörnen,
så att det blir mindre knöligt när du vänder ut rätsidan.
 

 Prova och fålla så mycket det behövs.


Klart!

Nästa vecka kommer hantverkarna tillbaka
och arbetet med huset drar igång igen.
Längtar!

Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.