tisdag 12 februari 2013

Cirkelkvilt, tutorial

"I mitten av februari" 
Ska hantverkarna komma tillbaka.
Nu är vi väl ändå snart där?
Jag fortsätter med förberedelserna
Medan jag väntar...

Nu har jag gjort ett överkast till det som ska bli
vårt gula gästrum.
Jag fick inspiration från en bild på Pinterest
och hade den perfekta tygserien
i gömmorna, 
Flower Sugar, från Lecien.

Det är så roligt när inspirationen, tiden
och resurserna sammanfaller!

Så här blev det:


 Och så här gjorde jag:


Först skar jag till kvadrater i Soft & Stable,
som Vliseofix.
77 st, 5 x 5" (inch).


Jag pressade fast varje kvadrat på ett tyg, 
just dessa tyger var så praktiska
att man klart såg mönstret på baksidan.


Sedan plockade jag fram min cirkelskärare, 
som jag ägt i mer än 10 år -
men aldrig använt!
Men nu, så!


Jag skar varje cirkel knappt 6".


77 st...
 

Alla med typ Vliseofix.
 

Så var det dags för bakgrundstyget.
Jag hade samma tyg till alla, 
men man kan ju också välja
att kombinera flera olika.
77 st, 8½".

Vik varje kvadrat på mitten diagonalt,


sedan på mitten åt andra hållet.


 Vik även en cirkel mitt på...


 ...och åt andra hållet.


 På så vis är det lätt att placera
cirkeln precis mitt på bakgrundsbiten.
Pressa fast.

Sy fast cirkeln med en langettsöm  LLLLLL
runt om, 
gärna med matchande tråd.

När alla cirklar är fastsydda,
syr man ihop alla rutor radvis.
För min kvilt blev det 7 x 11.

När jag "mackat" kvilten
(lagt ihop fram- och baksida med vadd emellan),
kviltade jag med en raksöm runt varje cirkel, 
med vit tråd.
Då sydde jag utan matning på maskinen
(alltså frihandskviltade)
för att slippa böket att snurra 
den stora kvilten.

Man kan förstås också kvilta mellan cirklarna, 
särskilt om man har en vadd som kräver tätare kviltning, 
men jag valde bort det.

Du kanske undrar om man inte kan fästa cirklarna
på ett enda stort tygstycke?
Visst kan man det,
men det blir nog svårt att placera cirklarna
i raka rader
(om man nu vill det).
Dessutom är det ju svårt att frihandskvilta langettsöm...

När vi flyttat in ska ni få se kvilten på plats!
Jag lyckades köpa en säng till kvilten på Blocket, 
redan innan jag sytt kvilten klar.

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.